Sprzedawany jako dwudrzwiowy super luksusowy roadster, 60 lat po premierze Mercedes-Benz 190 SL jest dziś uznawany za klasyka luksusu. Skorupa monocoque z jej opływowymi krzywiznami pozostaje czymś pięknym, jeszcze bardziej pożądanym teraz, w czasach, gdy dominują kanciaste linie i futurystyczne projekty.
Ten 190 SL wyprodukowany w 1960 roku został niedawno poddany gruntownej renowacji, w wyniku której stał się wspaniałym okazem. Od kremowego skórzanego wnętrza po jaskrawoczerwony lakier, samochód był doskonałym przykładem hollywoodzkiego wdzięku i przepychu z tamtej epoki.
Właściciel wcześniej przyprowadził swojego byłego Forda Escorta Mk 1 do UF, aby przygotować go do pokazu, przed jego pojawieniem się na Chantilly Arts & Elegance Concours we Francji. Będąc pod wrażeniem poziomu opieki, jaką otrzymał jego Escort, chciał się upewnić, że 190 SL otrzyma podobne traktowanie. Dlatego też został zarezerwowany w studiu UF w Brands Hatch na zabieg wzmacniania połysku.
Zanim można było dokonać oceny lakieru, najpierw trzeba było dokładnie odkazić i oczyścić samochód.
Kiedy widzisz błyszczący samochód, często popełniasz błąd, zakładając, że jego wygląd jest wyłącznie wynikiem zastosowania wosku lub sealantu. W rzeczywistości jednak w dużej mierze zależy on od prawidłowego przeprowadzenia etapów przygotowawczych. Etap odkażania jest jednym z najważniejszych, ponieważ powierzchnie muszą być wolne od brudu, pozostałości starych past i wosków, plam smoły i soków z drzew, zanim będzie można przeprowadzić dokładną ocenę - Matt Back, UF Detailing Studio
Zanieczyszczenia mogą powodować uszkodzenia lakieru, zarówno przez szkodliwe elementy samych zanieczyszczeń, jak i przez próby ich usunięcia. Na przykład, próba usunięcia pyłu hamulcowego rękawicą do mycia może spowodować powstanie wirów na lakierze i potencjalnie doprowadzić do powstania głębszych rys. Aby uniknąć tego typu uszkodzeń, UF stosuje wieloetapowe, bezdotykowe procesy czyszczenia. - Matt Back, UF Detailing Studio
Na początku, 190 SL został oczyszczony z zanieczyszczeń żelazem przy użyciu Fireball Ultimate Iron Burn. Roztwór ten jest rozpylany na pojazd i pozostawiony na kilka minut. Produkt zmienia kolor na czerwony, gdy wchodzi w kontakt z cząsteczkami żelaza. Gdy kolor całkowicie się zmieni, roztwór można bezpiecznie spłukać, zabierając ze sobą zanieczyszczenia. Następnie 190 SL został poddany działaniu środka Bilt-Hamber Surfex HD w celu usunięcia tłustych pozostałości. Otwory spustowe przeznaczone do odprowadzania wody deszczowej zostały nasmarowane smarem, aby woda mogła przepływać wzdłuż rury i wypływać na podłoże pod pojazdem. Smar spowodował jednak osadzanie się brudu i zanieczyszczeń, które należało dokładnie wypłukać przy użyciu roztworu Surfex HD. Następnie samochód został oczyszczony z osadów kleju za pomocą środka Fireball Ultimate Tar Remover. Nadkola są głównym miejscem gromadzenia się tłustego brudu drogowego i były pokryte osadami smoły, dlatego najpierw zastosowano Surfex HD za pomocą opryskiwacza Kwazar Orion Super Pro+, a następnie Ultimate Tar Remover, aby rozpuścić lepkie zanieczyszczenia.
Następnie koła zostały umyte przy użyciu wiadra UF Wheel Bucket zawierającego Swissvax Wheel, gąbki do mycia Kamikaze Collection oraz wełny do kół, aby dostać się do wszystkich trudno dostępnych miejsc.
Koła i nadkola zostały następnie dokładnie spłukane z wszystkich osadów.
Aby zapewnić usunięcie większych cząstek brudu i żwiru przed myciem głównym, na samochód nałożono pianę Ultimate Snow Foam. Gęsta piana, nakładana za pomocą lancy pianowej, dłużej przylega do pionowych powierzchni, skutecznie usuwając nadmiar brudu. Po spłukaniu piany, samochód został umyty przy użyciu metody dwóch wiader, dwustronnej rękawicy do mycia Ulti-Mitt z merynosów oraz szamponu Nanolex Pure.
Wiele szamponów pozostawia za sobą pozostałości, które mogą przeszkadzać w łączeniu się uszczelniacza lub wosku. Jednak Nanolex Pure to wysoce skuteczny szampon o neutralnym pH, bez fosforanów i NTA, który również wykazuje doskonałe właściwości poślizgowe. - Matt Back, UF Detailing Studio
Po spłukaniu wody z myjni, podłączono do węża filtr Aqua Gleam De-Ionising Water Filter, aby uzyskać końcowe płukanie czystą wodą. Zawarte w Aqua Gleam środki neutralizujące eliminują zanieczyszczenia, które mogą powodować powstawanie plam na wodzie. Następnie samochód został osuszony przy użyciu ręczników osuszających Ultra Soft z mikrofibry, po czym został wprowadzony do studia, gdzie dokonano oględzin lakieru przy intensywnym oświetleniu.
Wielu właścicieli uważa, że lakier ich samochodu jest w doskonałym stanie, dopóki nie zobaczą słońca świecącego bezpośrednio na niego! Światło słoneczne uwidacznia wiele defektów, w tym swirle, zarysowania i hologramy. Oświetlenie, którego używamy w studio naśladuje intensywność światła słonecznego i pozwala nam dokładnie określić prawdziwy stan lakieru. - Matt Back, UF Detailing Studio
Podczas dalszych oględzin, pod spłaszczonymi fragmentami nadkoli widoczne były ślady szlifowania DA (Dual Action). Jest to typowe oznaki słabego wykończenia i najprawdopodobniej powstało podczas renowacji, kiedy samochód był przemalowywany.
Podczas polerowania konturowych powierzchni, takich jak nadkola, konieczne jest posiadanie odpowiednich narzędzi. Jeśli głowica polerki maszynowej lub rzut jest zbyt duży, nie będzie można skoncentrować działania polerującego w odpowiednim miejscu. Tam, gdzie było to konieczne, użyłem RUPES Nano iBrid - mały rzut, mała głowica, a ponieważ można przełączać między podwójnym działaniem i obrotem, uzyskuje się odpowiedni poziom cięcia. - Matt Back, UF Detailing Studio
Pozostała część karoserii została skorygowana przy użyciu kombinacji RUPES BigFoot LHR15ES do większych, bardziej płaskich obszarów, RUPES LHR75 Mini, RUPES BigFoot Nano iBrid oraz FLEX PE8 do małych obszarów wymagających intensywnej korekty.
Posiadanie szerokiej gamy narzędzi na każdą ewentualność znacznie ułatwia etap korekty, zwłaszcza gdy pracuje się nad samochodem o skomplikowanym profilu. Użyłem trzech różnych maszyn RUPES: LHR15 z tarczą tnącą Meguiar's, LHR75 z 3″ Heavy Cutting Pad FLEX oraz iBrid z 1,5″ Polishing Pad do naprawdę trudnych obszarów. Zostały one połączone z mieszanką Koch-Chemie Heavy Cut H8, aby zapewnić dłuższy czas pracy i połysk, który wymagał bardzo niewiele poprawek. - Matt Back, UF Detailing Studio
Lakier został uszlachetniony przy użyciu 3M PERFECT-IT III Black Polishing Pad i Menzerna Super Finish Plus 3800 oraz polerki obrotowej FLEX PE14, aby pozostawić idealnie odbijającą światło powierzchnię.
W celu ochrony wyglądu, Fireball Fusion Wax został nałożony ręcznie.
Fireball Fusion to wosk hybrydowy, zawierający mieszankę 40% carnauby klasy premium i 20% dwutlenku krzemu (SiO2), kluczowego składnika uszczelniaczy ceramicznych. SiO2 zapewnia długą żywotność, podczas gdy carnauba nadaje niesamowity, głęboki połysk w stylu "wet look" oraz ciepło ognistej czerwieni lakieru. - Matt Back, UF Detailing Studio
Brylanty zostały wymienione podczas renowacji i dlatego były w jak nowym stanie. Została ona lekko wypolerowana, a następnie zabezpieczona przy użyciu lakieru Britemax Metal Twins.
Tkaninowy dach został zabezpieczony przy użyciu Gtechniq I1 Smart Fabric AB. Ten oparty na nanotechnologii uszczelniacz powleka poszczególne włókna tkaniny, zapewniając pełną ochronę bez negatywnego wpływu na wrażenia dotykowe materiału. Woda deszczowa zbiera się i spływa z powierzchni poddanej obróbce, zapobiegając wsiąkaniu wody w kaptur. W połączeniu z funkcją antybakteryjną zapobiega to powstawaniu pleśni w materiale, dzięki czemu okap dłużej zachowuje świeżość i wygląd.
Autor
Robert Skrzypek
Redakcja chemadex.com.pl
Polecamy
Najnowsze
Jak sprawdzić przekaźnik samochodowy w warunkach domowych (5 prostych kroków)
W samochodzie znajduje się wiele podzespołów elektrycznych, które muszą ze sobą harmonijnie współpracować, aby zapewnić bezproblemową... [...]