Zacinające się hamulce to coś, czego prawdopodobnie każdy właściciel samochodu doświadczy przynajmniej raz w życiu.
Hamulce samochodowe mogą wydawać się prostą rzeczą, ale w rzeczywistości jest to często dość złożony system, który wymaga wielu zabiegów konserwacyjnych.
W tym artykule omówimy przyczyny zacinania się zacisków hamulcowych i sposoby zapobiegania temu zjawisku. Zacznijmy więc od tego, co może być przyczyną zacinania się zacisków hamulcowych?
Najczęstszą przyczyną zaciskania się hamulców jest zardzewiały tłok zacisku spowodowany uszkodzeniem osłony tłoka. Może to być również spowodowane zablokowanymi klockami hamulcowymi, które naciskają na tarcze hamulcowe. Jeśli jest to zacisk hamulca tylnego, przyczyną może być uszkodzona linka hamulca postojowego.
Przyczyną zacinania się zacisku hamulca mogą być jednak także inne, rzadsze przyczyny, dlatego przyjrzyjmy się im. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 7 najczęstszych przyczyn zaciskania się hamulców:
Spis treści pokaż Przyczyny zaciskania się zacisku hamulcowego 1. Zardzewiałe tłoki zacisku i gniazdo tłoka 2. Zardzewiałe i sklejone klocki hamulcowe 3. Zanieczyszczony sworzeń prowadzący zacisku 4. Stalowe linki hamulca postojowego 5. Pęknięty przewód hamulcowy 6. Zanieczyszczony lub stary płyn hamulcowy Jak uniknąć zacinania się zacisku hamulcowego?Przyczyny zaciskania się zacisku hamulcowego
1. Zardzewiałe tłoczki zacisku i osłona tłoczka
Tłoczki zacisku hamulcowego są istotną częścią układu hamulcowego. Dociskają one klocki hamulcowe do tarczy hamulcowej, dzięki czemu samochód zmniejsza prędkość.
Wokół tłoczków zacisku hamulcowego znajduje się gumowa osłona, która zapobiega przedostawaniu się kurzu i innych cząstek do układu hamulcowego.
Często zdarza się, że osłona ta ulega uszkodzeniu, a do tłoczka dostaje się woda i inne pyły. Tłoczek zaczyna rdzewieć, a w końcu przestaje się poruszać, co powoduje, że klocki hamulcowe blokują się na tarczy hamulcowej.
Sprawdź, czy wokół osłony zacisku nie ma żadnych uszkodzeń i spróbuj ją lekko unieść, aby zobaczyć, czy nie widać rdzy.
Jeśli jest zardzewiała, można wypchnąć tłoczek i nieco go wyczyścić - nie należy jednak zapominać o wymianie osłony, co może być trudne bez odpowiedniej wiedzy.
Wymiana całego zacisku często nie jest bardzo kosztowna, dlatego polecam ją zamiast renowacji.
2. Zardzewiałe i sklejone klocki hamulcowe
Drugą najczęstszą przyczyną zaciskania się zacisku hamulcowego są zardzewiałe klocki hamulcowe. Klocki hamulcowe mają swoje prowadnice, które powinny być nasmarowane, aby klocki hamulcowe mogły łatwo przesuwać się do przodu i do tyłu na wsporniku zacisku hamulcowego.
Gdy na tych prowadnicach zbierze się kurz i rdza, klocki hamulcowe utkną we wsporniku klocka hamulcowego i będą naciskać na tarczę hamulcową.
Aby to naprawić, należy zdjąć klocki hamulcowe i wyczyścić wspornik klocka hamulcowego pilnikiem lub papierem ściernym, a następnie nasmarować go pastą miedzianą lub czymś podobnym.
3. Zabrudzony sworzeń prowadzący zacisku hamulcowego
Sworznie prowadzące zacisku hamulcowego znajdują się na wsporniku zacisku hamulcowego i pomagają zaciskom hamulcowym przesuwać się do przodu i do tyłu podczas hamowania.
Często zdarza się, że sworznie prowadzące są zakleszczone przez rdzę, co uniemożliwia prawidłowe działanie zacisku hamulcowego, a w konsekwencji powoduje zacinanie się hamulców.
Prowadnice są wyposażone w gumowe osłony, które chronią je przed wodą i kurzem. Należy sprawdzić gumowe osłony i ponownie wyjąć, wyczyścić i nasmarować sworznie prowadzące.
Ich wyjęcie może być trudne, jeśli utknęły na jakiś czas - dlatego przy próbie ich wyjęcia należy użyć latarki, aby je rozgrzać.
4. Stalowe linki hamulca postojowego
Jeśli problem zaciskających się zacisków hamulcowych pochodzi z tyłu pojazdu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest to problem z hamulcem postojowym.
W wielu nowoczesnych samochodach hamulec ręczny nie jest umieszczony wewnątrz tarczy hamulcowej, lecz na zacisku hamulcowym. Woda i inne pyły mogą dostać się do przewodów hamulca ręcznego i spowodować ich zardzewienie.
Może to spowodować, że zaciski hamulcowe nie będą się prawidłowo zwalniać po zwolnieniu hamulca ręcznego.
Aby to naprawić, można spróbować nasmarować linkę hamulca ręcznego i ramię zacisku, a następnie przesunąć je do przodu i do tyłu sto razy, aby sprawdzić, czy sytuacja się poprawi. W najgorszym przypadku trzeba będzie wymienić linki hamulca postojowego lub zacisk.
5. Uszkodzony przewód hamulcowy
Przewód hamulcowy umożliwia przepływ płynu hamulcowego do układu hamulcowego i z powrotem do pompy hamulcowej. Jeśli jednak w przewodzie hamulcowym jest niewielkie pęknięcie, płyn hamulcowy będzie płynął do tłoczków hamulcowych, ale nie z powrotem.
Może to spowodować zaciskanie się zacisków. Nie jest to bardzo częsty problem, ale zauważyłem go w niektórych samochodach. Jeśli próbowałeś już wszystkiego innego, a problem nadal występuje, powinieneś spróbować wymienić przewód hamulcowy.
6. Zanieczyszczony lub stary płyn hamulcowy
Zanieczyszczony lub stary płyn hamulcowy jest główną przyczyną wielu problemów z hamulcami. Płyn hamulcowy pobiera wodę z powietrza, dlatego należy go wymieniać co 1 lub 2 lata.
Jeśli nie będziesz go wymieniać, będzie zawierał dużo wody, co spowoduje, że hamulce zardzewieją od środka.
Jak uniknąć zacinania się zacisków hamulcowych?
Większość z tych problemów nie musi występować tak często, jeśli będziesz regularnie dbać o swoje hamulce. Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby uniknąć tego typu problemów w przyszłości. Oto najczęstsze z nich:
- Wymiana płynu hamulcowego co 1-3 lata - zapobiegnie to rdzewieniu układu hamulcowego od wewnątrz.
- Czyszczenie klocków hamulcowych, sworzni prowadzących i tłoczków co 2-3 lata - lub przynajmniej wykonywanie tej czynności przy okazji wymiany klocków lub tarcz hamulcowych.
- Czasami hamuj ostro przy dużych prędkościach - niektórzy mogą uważać, że nieużywanie hamulców w samochodzie jest dobrym rozwiązaniem, ale jest wręcz przeciwnie. Jeśli nigdy nie używasz hamulców z dużą siłą, po pewnym czasie się zacinają.
- Wiele osób jeździ na krótkich odcinkach i nigdy nie używa hamulców prawidłowo. Aby zapobiec całkowitemu utknięciu hamulców, trzeba ich mocno używać przy dużej prędkości kilka razy w roku.
- Używanie hamulca postojowego nawet w przypadku automatycznej skrzyni biegów - Innym częstym problemem jest nieużywanie hamulca postojowego w przypadku automatycznej skrzyni biegów. Powoduje to zakleszczenie się linek lub wspornika hamulca postojowego za każdym razem, gdy jest on używany.
Autor
Karol Cisoń
Redakcja chemadex.com.pl
Polecamy
Najnowsze
Jak sprawdzić przekaźnik samochodowy w warunkach domowych (5 prostych kroków)
W samochodzie znajduje się wiele podzespołów elektrycznych, które muszą ze sobą harmonijnie współpracować, aby zapewnić bezproblemową... [...]