Silnik spalinowy Twojego samochodu wydziela spaliny w ramach normalnej pracy. Gdyby te gazy pozostały w silniku, mogłoby to być bardzo niebezpieczne. Równie niepokojące jest jednak, gdy z wydechu wydobywa się coś innego niż gazy, na przykład woda. Jakie są niektóre przyczyny pojawiania się wody lub kapania z wydechu?
W niektórych przypadkach woda jest uważana za normalny produkt uboczny pracy. Są jednak sytuacje, w których wyciekający płyn należy potraktować poważnie i zlecić jego sprawdzenie. Przyjrzyjmy się możliwym przyczynom:
Najczęstszą przyczyną kapania wody z rury wydechowej jest zwykłe skraplanie się wody. Jeśli woda z rury wydechowej nie ma słodkiego zapachu lub smaku, prawdopodobnie nie ma się czym martwić. Jeśli ma słodki zapach, to jest to płyn chłodzący.
Powyższe przyczyny to szybka lista głównych przyczyn kapania wody z rury wydechowej. Przyjrzyjmy się bardziej szczegółowo najczęstszym przyczynom:
Zawartość strony pokaż Z rury wydechowej kapie woda Przyczyny 1. Kondensacja wody 2. Skraplanie się wody w katalizatorze 3. Uszkodzenie uszczelki głowicy 4. Uszkodzona chłodnica EGR 5. Wadliwe tłoki lub pierścienie Koszt naprawy Woda kapiąca z rury wydechowejWoda kapiąca z rury wydechowej Przyczyny
1. Kondensacja wody
Najbardziej oczywistą przyczyną pojawienia się wody z wydechu jest kondensacja. Proces ten jest całkowicie normalny i zachodzi z wielu powodów.
Podczas procesu spalania wewnętrznego powstaje dwutlenek węgla, azot i para wodna. Gdy gazy opuszczają komorę spalania, mieszają się one z cząsteczkami wody. W miarę stygnięcia silnika często widoczna jest kondensacja wody, zwłaszcza w rurze wydechowej.
Jeśli krople wody ustąpią po kilku minutach, nie ma się czym martwić. W przeciwnym razie może pojawić się poważniejszy problem.
2. Skropliny z konwertera katalitycznego
Podobnie jak w przypadku kondensatu pochodzącego z silnika, możesz mieć również do czynienia z parą wodną z katalizatora. Pamiętaj, że katalizator zmienia skład chemiczny gazów, tworząc w ten sposób więcej cząsteczek wody.
W procesie przemiany para wodna może wydostawać się z rury wydechowej. Podobnie jak w przypadku poprzedniej kondensacji, problem ten powinien ustąpić w ciągu kilku minut i jest uważany za normalną funkcję układu wydechowego.
3. Uszkodzenie uszczelki głowicy
O ile poprzednie przyczyny nie były powodem do niepokoju, o tyle awaria uszczelki głowicy już tak. Jeśli woda wydobywająca się z układu wydechowego jest spowodowana pęknięciem uszczelki głowicy, mamy poważny problem.
Pęknięciu uszczelki głowicy często towarzyszy biały dym wydobywający się z rury wydechowej i krople wody. W zbiorniku płynu chłodzącego może pojawić się powietrze, a silnik może zacząć się przegrzewać. W każdym przypadku należy szybko rozwiązać problem, zanim konieczna będzie całkowita wymiana silnika.
POWIĄZANE: 5 objawów przepalonej uszczelki głowicy
4. Uszkodzona chłodnica EGR
Niektóre nowsze silniki samochodowe, zwłaszcza silniki wysokoprężne, wykorzystują chłodnicę EGR do chłodzenia gazów spalinowych przed wlotem do silnika. Płyn chłodzący chłodzi gazy spalinowe, a ta część może pęknąć. Pęknięcie chłodnicy EGR może spowodować przedostanie się płynu chłodzącego do rury wydechowej i wyciek z rury wydechowej.
Jeśli woda wypływająca z rury wydechowej ma słodki zapach, przyczyną może być uszkodzona chłodnica EGR, jeśli samochód jest w nią wyposażony.
5. Wadliwe tłoki lub pierścienie
Zużyte pierścienie tłokowe lub uszkodzony tłok mogą powodować wyciek wody z rury wydechowej tylko wtedy, gdy uszkodzona jest uszczelka głowicy lub w układzie wydechowym występuje kondensacja pary wodnej. Ponadto uszkodzone tłoki i pierścienie mogą powodować inne objawy.
Można zauważyć, że z wydechu wydobywa się sadza, oleisty osad lub niebieski dym. Tak czy inaczej, nie należy kontynuować jazdy z niesprawnymi tłokami lub pierścieniami.
POWIĄZANE: 4 symptomy uszkodzonego pierścienia tłokowego
Koszt naprawy wody wypływającej z wydechu
Jeśli woda jest spowodowana zwykłą kondensacją, nie trzeba nic naprawiać. Jednak zarówno pęknięta uszczelka głowicy, jak i uszkodzone tłoki lub pierścienie powinny być natychmiast usunięte.
Koszt naprawy uszkodzonej uszczelki głowicy wynosi od 1 000 do 2 000 USD, ale nie z powodu części. Naprawa zajmuje dużo czasu, co wiąże się z wyższymi kosztami robocizny. Ponadto koszt wymiany uszkodzonych tłoków i pierścieni wynosi od 1 000 do 5 000 USD, głównie ze względu na pracochłonność tej operacji. Jeśli którakolwiek z tych sytuacji pozostanie nierozwiązana, może to doprowadzić do konieczności całkowitej wymiany silnika.
Autor
Karol Cisoń
Redakcja chemadex.com.pl
Polecamy
Najnowsze
Jak sprawdzić przekaźnik samochodowy w warunkach domowych (5 prostych kroków)
W samochodzie znajduje się wiele podzespołów elektrycznych, które muszą ze sobą harmonijnie współpracować, aby zapewnić bezproblemową... [...]