Jak sprawdzić przekaźnik samochodowy w warunkach domowych (5 prostych kroków)

W samochodzie znajduje się wiele podzespołów elektrycznych, które muszą ze sobą harmonijnie współpracować, aby zapewnić bezproblemową eksploatację. Komponenty te są odpowiedzialne za każdy system, od reflektorów po klimatyzację. Gdy coś zawiedzie w układzie elektronicznym, może to oznaczać uszkodzenie przekaźnika, dlatego należy się zastanowić, jak sprawdzić przekaźnik.

Ponieważ w pojeździe znajduje się wiele przekaźników, warto poznać te proste czynności. Przekaźniki działają podobnie jak przełączniki, umożliwiając sterowanie jednym obwodem przez inny, nawet jeśli występują różnice w natężeniu prądu. Dzięki naszym prostym krokom możesz szybko znaleźć problem i wymienić przekaźnik, nawet jeśli jesteś mechanikiem amatorem.

Spis treści pokaż Ważne zasady bezpieczeństwa dotyczące przekaźników Materiały potrzebne do przetestowania przekaźnika Jak przetestować przekaźnik samochodowy 1. Zlokalizuj przekaźnik 2. Zamień przekaźnik 3. Użyj multimetru 4. Dodaj zasilanie 5. Sprawdź przełącznik Co to jest przekaźnik samochodowy?

Ważne zasady bezpieczeństwa dotyczące przekaźników

Chociaż testowanie przekaźników samochodowych jest proste, należy podjąć pewne ważne środki ostrożności. Jeśli nie jesteś pewien, co robisz, możesz łatwo spowodować duże problemy lub doznać obrażeń.

Po pierwsze, nigdy nie zastępuj przekaźników częściami z innego samochodu lub czymś, co akurat leży w pobliżu. Użycie niewłaściwego przekaźnika może doprowadzić do przepięcia lub zwarcia, co spowoduje uszkodzenie układów elektronicznych pojazdu.

Po drugie, z przekaźnikiem należy zawsze obchodzić się ostrożnie. Upuszczenie go lub uszkodzenie może spowodować stopienie lub przepalenie przewodów. Jest to kolejny powód, dla którego nie należy modyfikować przekaźnika.

Ponieważ przekaźniki są zasilane energią elektryczną, nie należy ich używać w miejscach, w których występują gazy łatwopalne. Do pracy z przekaźnikami samochodowymi należy znaleźć bezpieczne miejsce w garażu lub warsztacie.

Na koniec, przed przystąpieniem do pracy z jakimkolwiek przekaźnikiem, należy sprawdzić instrukcję serwisową. Być może znasz podstawy, ale ważne jest, aby wszystko było wymieniane zgodnie z danymi fabrycznymi.

ZWIĄZANE: 3 objawy uszkodzonego przekaźnika głównego

Materiały potrzebne do sprawdzenia przekaźnika

Do sprawdzenia przekaźnika samochodowego nie potrzeba wielu narzędzi. W rzeczywistości wiele z tych materiałów możesz mieć już teraz w swoim garażu.

  • Lampa testowa
  • Ohmometr lub multimetr cyfrowy
  • Instrukcja serwisowa pojazdu
  • Zamiennik przekaźnika
  • Przewody łączące

Aby uzyskać najlepsze wyniki, przed rozpoczęciem pracy należy uporządkować wszystkie materiały. Wszystko powinno znajdować się w zasięgu ręki, aby nie trzeba było odchodzić od tego, nad czym się pracuje.

POWIĄZANE: 5 objawów uszkodzonego przekaźnika pompy paliwa

Jak sprawdzić przekaźnik samochodowy

Oto kilka kroków, jak można przetestować przekaźnik samochodowy w domu:

1. Zlokalizuj przekaźnik

Zanim będzie można przetestować przekaźnik, trzeba go znaleźć. Niektóre przekaźniki można znaleźć pod deską rozdzielczą, inne mogą znajdować się we wnęce silnika.
Lokalizacja zależy od tego, czym dany przekaźnik steruje. Jeśli nie jesteś pewien, gdzie znajduje się przekaźnik, poszukaj schematu elektrycznego w instrukcji serwisowej pojazdu.

2. Zamień przekaźnik

Najprostszym sposobem sprawdzenia przekaźnika jest jego zamiana z innym, sprawnym. Jednak wykonując tę czynność, ryzykuje się uszkodzenie dobrego przekaźnika z powodu zwarcia elektrycznego lub istniejącego problemu.
Ponadto taka procedura może spowodować wydanie większej ilości pieniędzy, niż to konieczne. Jeśli zdecydujesz się na tę metodę, upewnij się, że po wyjęciu przekaźnika wyczyścisz złącza i sprawdzisz ich stan.

3. Użyj multimetru

Za pomocą multimetru można sprawdzić działanie przekaźnika. Ustaw multimetr na wartość Ohm i podłącz przewody do styków wejściowych i wyjściowych, aby zmierzyć rezystancję. Chcesz zobaczyć od 50 do 120 omów.
Jeśli multimetr wskaże wartość Open (otwarty) lub Out of Range (poza zakresem), może to oznaczać uszkodzenie uzwojenia cewki. W takim przypadku konieczna jest wymiana przekaźnika.
Jeśli wszystko wygląda dobrze, można podłączyć przewody między stykami przełącznika. W przypadku otwartego przekaźnika pojawi się napis OL lub Open.

4. Dodaj zasilanie

Następnie należy zasilić przekaźnik za pomocą akumulatora 12 V. Powinieneś usłyszeć kliknięcie, gdy cewka przekaźnika zamknie połączenie. Polaryzacja jest istotna w przypadku przekaźników diodowych, ale nie przekaźników 4-stykowych.
Podłącz lampę kontrolną do uziemienia i do zacisku przełącznika. Lampka kontrolna odczyta natężenie prądu i zaświeci się, jeśli wszystko będzie działać jak należy. Po zdjęciu zworki lampka powinna zgasnąć.

5. Test przełącznika

Jeśli wszystko działa tak, jak powinno, przejdź do przełącznika. Zły punkt styku może powodować spadek napięcia lub jego brak. Zdejmij lampkę kontrolną i ustaw multimetr na odczyt prądu stałego. Podłącz przewody do styków przełącznika. Odczyt powinien wskazywać to samo napięcie, co napięcie akumulatora, zazwyczaj 12V.
Następnie należy sprawdzić rezystancję przełącznika. Należy odłączyć zworkę i włączyć przekaźnik pod napięcie. Multimetr powinien być ustawiony na pomiar omowy i mierzyć rezystancję przełącznika. Otwarty przekaźnik pod napięciem będzie miał prawie 0 omów, natomiast zamknięty przekaźnik będzie miał wartość OL lub Open.
Jeśli po wykonaniu tych czynności nie jesteś w stanie zdiagnozować przekaźnika, możesz potrzebować dalszej pomocy specjalisty.

Co to jest przekaźnik samochodowy?

Przekaźniki znajdują się w każdym nowoczesnym pojeździe. Są one również częścią innych zastosowań, takich jak lotnictwo i statki morskie. Zazwyczaj przekaźnik umożliwia sterowanie obwodem o niższym natężeniu prądu za pomocą innego obwodu o wyższym natężeniu. Przekaźnik działa podobnie jak przełącznik, umożliwiając zasilanie obwodów o niższym natężeniu prądu w stosunku do obwodów o wyższym natężeniu.

Na przykładzie reflektorów samochodowych widać, że zastosowano w nich przekaźnik. Gdyby tak nie było, światła zostałyby podłączone do przełącznika w pojeździe, a natężenie prądu przekroczyłoby pojemność. Ten problem doprowadziłby do stopienia się przewodów lub pożaru samochodu. Zamiast tego do sterowania systemem służy przekaźnik. Może on również aktywować jednocześnie kilka układów, np. włączać reflektory podczas pracy wycieraczek lub wysuwać antenę radiową po włączeniu zestawu stereo.

Autor

Mariusz Furman

Redakcja chemadex.com.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@chemadex.com.pl

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją

Czym jest auto detailing?
Dlaczego warto skorzystać z auto detailigu?
Jak zadbać o swój samochód?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.