Uszczelki mają za zadanie utrzymywać płyny na swoim miejscu i zapewniać prawidłowe działanie części, a jedną z najważniejszych jest uszczelka pokrywy zaworów. Uszczelka pokrywy zaworów pomaga uszczelnić pokrywę zaworów i chronić silnik.
Gdy ta część ulegnie uszkodzeniu, silnik jest narażony na poważne uszkodzenia z powodu wycieku oleju i słabych osiągów. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać:
Najczęstszym objawem uszkodzonej uszczelki pokrywy zaworów są zewnętrzne wycieki oleju i niski poziom oleju silnikowego podczas sprawdzania bagnetu. Może być również wyczuwalny zapach spalenizny po przyspieszeniu. W niektórych samochodach może to również powodować nieprawidłowy zapłon silnika lub zapalenie się kontrolki "check engine".
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonej uszczelki pokrywy zaworów:
Spis treści pokaż Objawy uszkodzonej lub nieszczelnej uszczelki pokrywy zaworów 1. Wyciek oleju 2. Niski poziom oleju 3. Zapach spalenizny 4. Zanik zapłonu silnika 5. Lampki kontrolne na desce rozdzielczej Funkcja uszczelki pokrywy zaworów Położenie uszczelki pokrywy zaworów Koszt wymiany uszczelki pokrywy zaworówUszkodzona lub nieszczelna uszczelka pokrywy zaworów Objawy
1. Wycieki oleju
Każdy wyciek oleju pod pojazdem jest niepokojący. Jednak wycieki oleju są powodowane przez wiele czynników, więc nie jest to jedyny znak wskazujący na uszkodzoną uszczelkę pokrywy zaworów.
Jeśli jednak zauważysz wyciek oleju z okolic pokrywy zaworów, możesz założyć, że uszczelka uległa uszkodzeniu. Należy sprawdzić obszar wokół uszczelki, aby sprawdzić, czy nie wycieka z niego olej.
Początkowo wyciek oleju będzie minimalny, a z czasem będzie się nasilał. Po pewnym czasie może on nawet pokryć powierzchnię pokrywy zaworów, powodując gromadzenie się na niej grubej warstwy brudu.
Jeśli dopuścisz do dalszego wycieku oleju, ryzykujesz poważniejsze naprawy silnika w przyszłości. Ponadto objaw ten powoduje dodatkowe zużycie pasków i przewodów, ponieważ olej zmiękcza gumę w paskach i przewodach, co może doprowadzić do ich przedwczesnej awarii.
2. Niski poziom oleju
Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku. Zbyt niski poziom oleju jest często oznaką problemu, zwłaszcza gdy występuje często.
Silnik działa jak szczelny układ, więc olej nie powinien znikać, chyba że coś jest nie tak. Zacznij od sprawdzenia, czy na pokrywie zaworów nie ma śladów przecieków.
Czekając na naprawę uszczelki pokrywy zaworów, pamiętaj o uzupełnianiu oleju. Praca silnika bez odpowiedniej ilości smaru może spowodować, że silnik przestanie działać i ulegnie awarii.
3. Zapach spalenizny
Zapach palącego się oleju powinien zawsze budzić niepokój. Ponieważ olej wycieka z pokrywy zaworów, może łatwo kapać na gorący silnik i wydech samochodu. Pozostaje niezaprzeczalny zapach palącego się oleju.
Zapach ten staje się obezwładniający po otwarciu maski silnika, nawet jeśli nie widać palącego się oleju. Zawsze, gdy poczujesz zapach palącego się oleju, powinieneś założyć, że istnieje ryzyko pożaru samochodu i natychmiast zaprzestać jazdy.
RELATED: 7 powodów, dla których samochód śmierdzi jak palona guma po jeździe
4. Niewypał silnika
Gdy silnik samochodowy ma przerwę w zapłonie, istnieje wiele przyczyn, które przyczyniają się do jego słabej pracy. Jedną z najczęstszych przyczyn nieprawidłowego zapłonu jest uszkodzona świeca zapłonowa lub problem w układzie paliwowym. Nie należy jednak zapominać o możliwości uszkodzenia uszczelki pokrywy zaworów.
Pokrywa zaworów znajduje się nad świecami zapłonowymi. Gdy uszczelka ulegnie uszkodzeniu i pozwoli na wyciek oleju na świece zapłonowe samochodu, płyn może dostać się do otworów. W miarę gromadzenia się oleju świece zapłonowe nie mogą pracować prawidłowo i zanieczyszczają się.
Powoduje to uszkodzenie świecy zapłonowej, ograniczając zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Pozostaje silnik z nieprawidłowym zapłonem, który powoduje nierówną jazdę. Jeśli nie podejmie się natychmiastowych działań, może to również doprowadzić do pożaru silnika.
ZWIĄZANE: 6 przyczyn pojawiania się oleju silnikowego na świecach zapłonowych
5. Lampki kontrolne na desce rozdzielczej
Niektórzy ludzie polegają na ostrzeżeniach na desce rozdzielczej, które informują ich, że coś jest nie tak. Jeśli nie sprawdzałeś oleju, może to być pierwszy sygnał o problemie.
Lampka ostrzegawcza oleju może informować o niskim ciśnieniu lub braku smarowania w silniku. Lampka kontrolna Check Engine może się również pojawić w przypadku uszkodzenia uszczelki pokrywy zaworów. Każdy z tych wskaźników informuje o krytycznym problemie, którym należy się natychmiast zająć.
Działanie uszczelki pokrywy zaworów
Pokrywa zaworów silnika została zaprojektowana w celu ochrony podzespołów silnika samochodu. Nie tylko chroni ona silnik przed czynnikami zewnętrznymi, ale także zapobiega uszkodzeniom drogich maszyn.
Pokrywa zaworów jest uszczelniona za pomocą uszczelki pokrywy zaworów. Choć jest to tylko cienki pasek gumy umieszczony między pokrywą zaworów a silnikiem, uszczelka pełni istotną rolę. Bez niej olej może wyciekać z układu, co prowadzi do uszkodzenia silnika.
Z czasem uszczelka staje się krucha i pęka. Może to być spowodowane starością lub po prostu nadmiernym nagrzewaniem się silnika.
RELATED: 5 objawów uszkodzonej pokrywy zaworów
Położenie uszczelki pokrywy zaworów
Uszczelka pokrywy zaworów znajduje się między silnikiem a pokrywą zaworów. Pokrywa zaworów znajduje się na górze silnika. Jest to twarda pokrywa chroniąca zawory i elementy silnika.
Uszczelka służy do zapewnienia szczelności pomiędzy silnikiem a pokrywą zaworów. Często ta część ulega uszkodzeniu z powodu starzenia się i wymaga wymiany. Aby wymienić uszczelkę pokrywy zaworów, należy zdjąć pokrywę zaworów.
Koszt wymiany uszczelki pokrywy zaworów
Koszt wymiany uszczelki pokrywy zaworów może wynieść od 90 do 400 USD, w zależności od typu pojazdu. Nowe uszczelki pokrywy zaworów można znaleźć w cenie od 40 do 50 USD, przy czym większość kosztów stanowi koszt robocizny. Aby wymienić uszczelkę pokrywy zaworów, koszt robocizny może wynieść od 50 do 350 USD.
Na szczęście często wymiany wymaga tylko uszczelka, a nie pokrywa zaworów. Jeśli jednak ta część również wymaga wymiany, można to zrobić przy minimalnym nakładzie pracy, jednocześnie wymieniając uszczelkę, ponieważ obie części są demontowane w tym samym czasie. Jedyną dodatkową opłatą będzie opłata za samą pokrywę zaworów.
Autor
Mariusz Furman
Redakcja chemadex.com.pl
Polecamy
Najnowsze
Jak sprawdzić przekaźnik samochodowy w warunkach domowych (5 prostych kroków)
W samochodzie znajduje się wiele podzespołów elektrycznych, które muszą ze sobą harmonijnie współpracować, aby zapewnić bezproblemową... [...]