4 Symptomy uszkodzonego wspomagania hamulców (i koszt wymiany)

Układ hamulcowy Twojego samochodu składa się z wielu elementów, które harmonijnie współpracują ze sobą w celu zatrzymania pojazdu po naciśnięciu pedału hamulca. Jeśli jedna część zawiedzie, cały układ jest zagrożony. Nie może to być bardziej oczywiste niż w przypadku uszkodzenia podciśnieniowego wspomagania hamulców.

Przyjrzymy się najważniejszym objawom niesprawności podciśnieniowego układu wspomagania hamulców i omówimy jego działanie. Ocenimy także koszt wymiany podciśnieniowego wspomagania hamulców i określimy, czy jazda samochodem po awarii tej części jest bezpieczna. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów:

Najczęstszym objawem niesprawnego wspomagania hamulców jest sztywny pedał hamulca i wydłużona droga hamowania. Czasami można również usłyszeć syczący dźwięk dochodzący z silnika na biegu jałowym. Może również pojawić się lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów nieprawidłowego działania układu wspomagania hamulców:

Spis treści Pokaż Objawy nieprawidłowego działania podciśnieniowego układu wspomagania hamulców 1. Twardy pedał hamulca 2. Wydłużona droga hamowania 3. Syczący hałas 4. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej Działanie podciśnieniowego wspomagania hamulców Lokalizacja podciśnieniowego wzmacniacza hamulca Koszt wymiany podciśnieniowego układu wspomagania hamulców

Objawy nieprawidłowego działania podciśnieniowego układu wspomagania hamulców

1. Twardy pedał hamulca

Podczas próby zahamowania samochodem nie powinno się wywierać dużego nacisku. Jest to prawdą, z wyjątkiem sytuacji, w których dochodzi do awarii podciśnieniowego wspomagania hamulców.

Awaria tego ważnego elementu powoduje utratę wspomagania hamowania. Aby zatrzymać samochód, trzeba będzie wywrzeć duży nacisk na pedał hamulca.

2. Wydłużona droga hamowania

Większość kierowców ma dobre wyczucie, ile czasu zajmuje zatrzymanie pojazdu. Jeżeli czas ten wydaje się wydłużać, może to oznaczać, że coś jest nie tak.

Po utracie funkcji wspomagania hamowania trzeba włożyć znacznie więcej siły, aby zatrzymać samochód. Wydłużenie drogi hamowania może nastąpić nagle lub subtelnie, w zależności od tego, jak szybko dana część ulegnie uszkodzeniu.

3. Syczący odgłos

Hamulce mogą wydawać różne dźwięki, od piszczenia po zgrzytanie - żaden z nich nie jest dobry. Jednak wyraźny, syczący dźwięk oznacza uszkodzenie podciśnieniowego wspomagania hamulców.

Gdy podciśnieniowe wspomaganie hamulców zaczyna przeciekać, z membrany lub obudowy wydostaje się powietrze. Ten pęd powietrza prowadzi do syczącego dźwięku, który jest najbardziej słyszalny podczas uruchamiania hamulców.

4. Lampki ostrzegawcze na desce rozdzielczej

Nowoczesny samochód jest wyposażony w wiele czujników, które ostrzegają o wystąpieniu problemu. Nie inaczej jest z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania.

Jeśli na desce rozdzielczej pojawi się ostrzeżenie ABS, może to być znak, że coś jest nie tak z podciśnieniowym wspomaganiem hamulców. Może to mieć wpływ nie tylko na zdolność hamowania, ale także na działanie układów kontroli trakcji i stabilności, które mają swoje własne lampki ostrzegawcze.

Działanie podciśnieniowego układu wspomagania hamulców

Wspomaganie hamulców pomaga kierowcy podczas hamowania pojazdu. Znacznie zmniejsza wysiłek wymagany do przyłożenia siły do pompy hamulcowej. Pompa hamulcowa jest odpowiedzialna za rozprowadzanie płynu hamulcowego w celu zapewnienia prawidłowego działania hamulców.

Istnieją trzy rodzaje wspomagania hamulców, z których najpopularniejsze jest wspomaganie podciśnieniowe. Jednak w niektórych pojazdach zamiast niego stosuje się wspomaganie hydrostatyczne lub model z zespołem elektronicznym.

W podciśnieniowym układzie wspomagania hamulców wewnętrzna membrana oddziela dwie różne strony. Komory te są określane jako komora robocza i komora próżniowa. Gdy hamulce są zwalniane, po obu stronach znajduje się taka sama ilość podciśnienia. Gdy jednak użytkownik naciska pedał hamulca, zawór sterujący wpuszcza większe ciśnienie do komory roboczej. Efektem tej operacji jest uruchomienie popychacza, który wywiera siłę na pompę hamulcową, umożliwiając wspomaganie hamulców w celu ułatwienia pracy kierowcy.

Umiejscowienie podciśnieniowego układu wspomagania hamulców

Podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulce znajduje się między ścianą ogniową a pompą hamulcową. Aby wymienić wspomaganie, trzeba wymontować pompę hamulcową. Dlatego wiele osób decyduje się na wymianę obu części w tym samym czasie.

Zawór zwrotny wspomagania hamulców znajduje się bezpośrednio na wspomaganiu hamulców. Jeśli go tam nie ma, może znajdować się na przewodzie podciśnieniowym. Niektóre z tych zaworów zwrotnych są jednak wbudowane bezpośrednio w przewód podciśnieniowy i dlatego nie nadają się do naprawy. Jeśli zawór zwrotny uległ uszkodzeniu, może być konieczna wymiana zespołu przewodu podciśnieniowego.

Koszt wymiany podciśnieniowego układu wspomagania hamulców

Średni koszt wymiany podciśnieniowego układu wspomagania hamulców wynosi od 300 do 700 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszt robocizny wynosi od 100 do 200 USD, natomiast koszt części to zazwyczaj ponad 150 USD.

Na wysokość kosztów ma jednak wpływ kilka czynników, w tym rodzaj samochodu, jakim się jeździ, trudności z dostępem do układu wspomagania hamulców oraz inne części wymagające wymiany.

Większość podciśnieniowych układów wspomagania hamulców wytrzymuje 150 000 mil lub więcej i rzadko ulega uszkodzeniu. W pojazdach eksploatowanych w suchym klimacie może jednak występować zjawisko suchej zgnilizny, które może prowadzić do przedwczesnego zużycia membrany podciśnieniowego wspomagania hamulców i spowodować awarię.

W przypadku awarii podciśnieniowego wspomagania hamulców nie należy kontynuować jazdy samochodem. Wręcz przeciwnie, nie należy prowadzić samochodu, gdy istnieją jakiekolwiek oznaki, że z układem hamulcowym dzieje się coś złego. Jeśli hamulce działają trudniej i trudno jest zatrzymać pojazd, należy zlecić kontrolę układu hamulcowego wykwalifikowanemu mechanikowi.

Autor

Karol Cisoń

Redakcja chemadex.com.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@chemadex.com.pl

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją

Czym jest auto detailing?
Dlaczego warto skorzystać z auto detailigu?
Jak zadbać o swój samochód?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.